måndag 7 maj 2012

Fläkt mek

Igår monterade vi bort fläkten. Jag fick hjälp av GSX-grabbarna (tack Mats och Örjan!), vilket behövdes då det inte var helt enkelt. Jag hade dessutom fått en kort beskrivning av Hubbikoff på BMW-klubbens forum (tack för det!).

Mycket torx skruvar blev det. Först av med topp och höger kåpan; lossa kylarskyddet och bort med kontakten på kylaren som satt i på en liten 'räls'. Lossa en bajonett liknande fäste på kylaren och vi kunde nu vicka fram kylaren försiktigt och ta bort smutsskyddet under fläkten, och ut med fläkten.

Fläkten var skitig och gick knappt att snurra runt. Efter lite rengöring och 5-56 här och där började den snurra riktigt fint. Vi skalade av lite plast på kablarna på fläktsidan av givaren (?) och la på lite ström. Fläkten gick igång utan problem.

Förvånansvärt nog gick det riktigt smidigt att få ihop allting igen. Fläktbladen rörde sig nu lätt och ledigt när man pillade på dem. Dax för provkörning!

Tyvärr så ville inte fläkten gå igång när vi fått upp värmen s.a oljetryckslampan började lysa igen....suck.

Idag på morgonen bokade jag in mig hos Ava MC s.a proffsen får ta en titt på problemet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar